Takaisin Lähiherkkuja ruokapöytään

Ajankohtaista

Lähiherkkuja ruokapöytään

29.08.2022

Uteliaisuus lähiruokaa kohtaan on noussut. Asiakkaat ovat kiinnostuneita ostamaan lähituotteita, ja maatilat etsivät uusia tulonlähteitä. Voisivatko kysyntä ja tarjonta kohdata? Kokosimme Lähiruoan ja lähituotteiden myynti -oppaan, jonka tavoitteena on kertoa lyhyesti lähiruoan myyntitavoista, kuluttajien tarpeista sekä muista lähiruoan myymiseen liittyvistä asioista. Opas sisältää runsaasti myös linkkejä syvemmän ja muuttuvan lisätiedon äärelle. Oppaassa käsitellään asioita lähiruokamyymälänpitäjän sekä tuottajan näkökulmasta. Oppaan toteutus lähti liikkeelle tiedon hajanaisuudesta.

Opas löytyy ja on ladattavissa www.innostutiedosta.fi sivustolta tai suoraan tältä sivulta.

Lähiruoan tai tuotteiden myyntitavoissa vain taivas on rajana

Lähiruokaa ja tuotteita voi myydä jo nyt monella tavalla, ja ihmisten innovatiivisuus tuottaa uusia tapoja, joita esimerkiksi mahdollistaa digitalisaatio. Perinteiset toripäivät, tuottajien käyttämät myymäläautot, Reko-lähiruokarenkaat, tilapuodit, ruokapiirit sekä suoramyynti ovat saaneet rinnalleen uudempia tapoja kuten Eggspress-tyyppisen toiminnan ja lähiruoka-automaatit. Varsinkin verkkokaupan suosio kasvoi ja vakiintui koronan myötä. Kumppanuusmaatalous vielä odottaa vuoroaan. Vähittäiskauppamyynti ja siellä shop-in-shop-malli lienevät nouseva trendi, ja niille on tilausta. Lähiruokakauppoja- tai myymälöitä on olemassa joitakin, ja kuluttajat vaikuttavat haluavan niitä myös lisää. Lähivuosien ennusteiden mukaan lähiruoantuottajien ja jatkojalostajien määrä lisääntyy (Kantar TNS Agri Oy: Maatilojen kehitysnäkymät 2030).

Myyntitavat kuitenkin vaihtelevat paljon tuotantosuunnittain. Kuluttajille on tärkeää pystyä ostamaan lähituotteita helposti. Aukioloajan pitäisi olla pitkä, ja lähiruokaa pitäisi pystyä ostamaan samalla kertaa muiden päivittäistavaroiden kanssa. Lähiruokatuottajat eivät välttämättä osaa tai halua viedä tuotteitaan myyntiin tai heillä ei ole siihen resursseja. Perinteisesti lähiruokamyyntiä on tehty toreilla, tilamyymälöissä tai Rekossa, joissa tuottajan oman ajankäytön merkitys on suuri. Oman työn ja tuotteen hinnoittelu voi olla vaikeaa monista syistä, ja usein provisiomyynti onkin kynnyskysymys tuotteiden jälleenmyyntiin viemiseksi. Menekin ja volyymin noustessa tuottajan aika ei ehkä riitä myyntityöhön järkevässä suhteessa. Tuottajan on toimittava analyyttisesti ja reagoitava menekin vaihteluun joustavasti, jotta hän voi vastata kysyntään oikea-aikaisesti ja oikeilla tavoilla.

Aloittelevan lähituottajan kannattaa käydä läpi hygieniavaatimukset

Valvovilta viranomaisilta ja kuntien elinkeinoasiamiehiltä saa apua myymälän perustamiseen, talouslaskentaan ja yrityksen perustamiseen liittyvissä asioissa. Yritysmuoto voi olla monenlainen yksinyrittäjästä yhdistys- tai osuuskuntapohjaiseen toimintaan. Lähiruokamyymälää koskevat samat kaupankäynnin lainalaisuudet kuin muutakin vähittäismyyntiä.

Kun tuottajana laajennat toimintaasi jatkojalostukseen ja sitä kautta myyntiin, selvitä toiminnan vaatimukset. On selvitettävä, mitä voit toteuttaa alkutuottajana ja milloin tarvitset elintarvikehuoneisto- tai alkutuotantoilmoituksen muutoksen. Elintarvikelainsäädäntö kannattaa lukea tai pyytää apua valvovalta viranomaiselta jo toiminnan suunnitteluvaiheessa.

Uskallusta tarjoamiseen

Tuottajien on löydettävä myymälä ja myymälänpitäjän tuottajat. Tähän löydät apua ja neuvoja paikallisilta asiantuntijaorganisaatioilta. Tuottajien kannattaa olla myös rohkeasti yhteydessä suoraan myymälään ja tarjota tuotteita. Lähiruokamyymälät voivat ottaa myyntiin pienempiäkin eriä, ja tuotteiden toimittajana voi olla käsityö- tai leivontaharrastaja. Myymälöissä on usein myös erikoistuotteita, joita ei saa vähittäisruokakaupoista.

Maatilan tulot voivat koostua monesta eri lähteestä, ja lähiruoan myyminen joko suoraan kuluttajille tai välikäden kautta voi olla yksi kannattavuuden kulmakivi. Monet lähiruoan tuottajat hajauttavat myyntinsä. Osa lopputuotteista myydään lähimyyntinä ja osa alkutuotannosta myydään isommalle yhtiölle jatkojalostukseen.

Pohjois-Savossa lähiruokamyymälöitä on ainakin Muuruvedellä, Vesannolla, Leppävirralla, Siilinjärvellä ja Iisalmessa sekä Nilsiässä. Monen kauppaliikkeen sisällä on ns. hyllynpäätypaikka, josta löytyy lähituotteita. Tuottajatoreille tyypillistä on erikoistuotteet, joita ei päivittäiskaupoista välttämättä saa esimerkiksi ternimaito tai A2-maidosta tehdyt erikoisjuustot tai paikalliset lihavalmisteet.

Uudet yrittäjät voivat testata Lähiruoan myymistä valtakunnallisessa Lähiruokapäivässä 10.9.22 Lähiruokapäivä » Tee makumatka maalle! (ostatilalta.fi)

MTK-Pohjois-Savo vauhdittaa lähiruoka-asiaa lähiruokamyymälän perustamiseen liittyvällä opinnäytetyöllä sekä tällä oppaalla. Selvitystyön on aloittanut Innostu tiedosta-hankkeessa Erika Kemppainen. Selvitystyössä on ollut mukana MTK-Pohjois-Savon kanssa Savonia-AMK ja ProAgria Itä-Suomen maa- ja kotitalousnaiset.

 

Lisätietoa:

MTK-Pohjois-Savo/Innostu tiedosta-hanke ja opas, Anne-Mari Heikkinen, p. 044 705 0401, anne-mari.heikkinen@mtk.fi

Itä-Suomen maa ja kotitalousnaiset/ ProAgria Itä-Suomi, MKN-yrityspalvelut Ruoka- ja yritysasiantuntija, Marja Niskanen p. 0400 905 782, marja.niskanen@maajakotitalousnaiset.fi tai marja.niskanen@proagria.fi

Opinnäytetyön tekijä Erika Kemppainen p. 040 5525105, ejjikki@hotmail.fi

Lähiruoan ja lähipalveluiden ostaminen -opas
Lähiruoan ja lähipalveluiden ostaminen -opas